Deze website maakt gebruik van cookies.

Winnaars Toneelprijzen 2017 bekend

Winnaars 2017 (foto: Anna van Kooij)

17-09-2017

Zondag 17 september zijn ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater in Stadsschouwburg Amsterdam. Romana Vrede en Hans Croiset ontvingen daar de Theo d’Or en Louis d’Or, de prijzen voor de meest indrukwekkende vrouwelijke en mannelijke dragende rol. De Colombina en Arlecchino, prijzen voor de beste bijdragende rol, gingen naar Lotte Dunselman en Maarten Heijmans.

De VSCD Mimeprijs ging naar The Automated Sniper van Frascati Producties, Ism & Heit / Julian Hetzel. Maas theater en dans won de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende productie met hun voorstelling Liefde (8+) en Guy Corneille won de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie voor zijn rol in The Basement (12+) van De Dansers, Theater Strahl en Wies Merkx. Theun Mosk ontving de Prosceniumprijs voor zijn wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel. En de Regieprijs ging naar De Warme Winkel voor De Warme Winkel speelt De Warme Winkel van De Warme Winkel. Ook werd de ACT Award uitgereikt aan Mirjam Koen, voor haar betekenis voor acteurs.

Winnaar Theo d’Or 2017 (prijs voor beste vrouwelijke dragende rol) 

ROMANA VREDE voor haar rol in RACE van Het Nationale Theater
De jury: “Vrede speelde een sterk seizoen. Naast haar rol in Guess who's back van The Young Gangsters en haar solovoorstelling over haar zoon: Who's afraid of Charlie Stevens, creëert ze in RACE een superieure rol als Susan. IJzersterk hoe ze zich als stagiaire een centrale positie weet te verwerven en voelbaar ongemak op het toneel en in de zaal teweegbrengt. In zowel haar zorgvuldig geplaatste teksten als haar sterk fysieke aanwezigheid straalt ze uit dat ze hier een groot verhaal te vertellen heeft. Regisseur Eric de Vroedt, Romana Vrede en de gehele NT ploeg maakten met RACE een voorstelling die niet ophoudt bij het applaus, maar een confronterende werkelijkheid toont en een opdracht meegeeft aan ons allemaal. Onze samenleving staat voor een grote uitdaging. En of we het nu via de confrontatie of met theedrinken uitvinden; we kunnen onze ogen niet blijven sluiten voor alledaags racisme.”

Winnaar Louis d’Or 2017 (prijs voor beste mannelijke dragende rol)

HANS CROISET voor zijn rol in De Vader van Senf Theaterpartners i.s.m. Kik Productions
De jury: “Croiset speelt als André een koningsrol in De Vader. Tot op de millimeter perfect geacteerd, toont hij vol overtuiging zijn geweldige vakmanschap. Lichtvoetig neemt hij de toeschouwers mee in de wereld van hellende waarheden en verdwijnende realiteiten waar een dementerende oudere in verzeild kan raken. Hij durft ongegeneerd de slordigheid te laten zien, het ongerichte en lelijke van een vader die behoeftig wordt, onberekenbaar, angstig en sentimenteel. De hele voorstelling houdt hij een emotionele draad op spanning, waardoor je ongemerkt meer en meer van die man gaat houden. Bij het eenvoudige, front toneel gespeelde, sterk
aangrijpende slotbeeld, treft hij iedereen diep in het hart.”

Winnaar Colombina 2017 (prijs voor de beste vrouwelijke bijdragende rol)
LOTTE DUNSELMAN voor haar rol in Volpone van Dood Paard
De jury: “Lotte Dunselman is een mimische alleskunner. We kennen haar vooral als droogkomische actrice binnen haar eigen gezelschap TgEcho maar in de context van Dood Paard krijgt Dunselman vleugels. Dunselman is, met die vleugels, een giechelig (of zelfs grijnzend) elfje dat haar medespelers lucht geeft, als een soort toverstof, waardoor ze gaan glanzen. Weg van het schema, weg van het beheerste, zorgt Dunselman voor een balans in het stuk, ze houdt overzicht, in die zin is ze als cement. Ze is misschien wel de betrouwbaarste speler van het stel. Als een ideale middenvelder houdt zij het spel in beweging, met haar zintuiglijkheid brengt ze een chemische reactie op gang en toont zij zich in dit stuk de magische drijvende kracht.”

Winnaar Arlecchino 2017 (prijs voor de beste mannelijke bijdragende rol)
MAARTEN HEIJMANS voor zijn rol in Ibsen Huis van Toneelgroep Amsterdam
De jury: “In het huis van glas waarin zijn familie het al generaties lang tevergeefs gezellig probeert te maken, keert ook Sebastiaan nog één keer terug. Hij is geïnfecteerd met het HIV-virus en ten dode opgeschreven. Kwetsbaar staat hij daar, omringd door glazen wanden met uitzicht op het niets dat zich voor hem uitstrekt. In de korte tijd die hem nog rest, maakt Heijmans de pijn en de eenzaamheid van zijn personage voelbaar. De opstandigheid, het cynisme, de troost die hij put uit de muziek, de hunkering naar (moeder)liefde - het zit allemaal in zijn spel. Zo creëert hij een personage dat zich op een mooie, eigen manier onderscheidt van de rest, waarachtig, breekbaar en oprecht, en heel tragisch.”

Winnaar Regieprijs 2017

DE WARME WINKEL, voor de meest indrukwekkende regieprestatie van het afgelopen seizoen
De jury: “Het oeuvre van De Warme Winkel heeft een grillig en verrassend karakter. De voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel is onmiskenbaar een hoogtepunt in dat oeuvre. Waar kijk je als bezoeker naar? De Warme Winkel speelt De Warme Winkel is een voorstelling op het scherp van de snede en onderzoekt de begrippen plagiaat, authenticiteit, wat is 'echt' wat is niet 'echt' en hoe verhoudt het heden zich tot het verleden. Of sterker: de voorstelling onderzoekt die niet, de voorstelling ondergaat ze. De Warme Winkel zoals De Warme Winkel op zijn best is.”

Winnaar Prosceniumprijs 2017

THEUN MOSK, voor zijn wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel
De jury: “Het niveau van theatervormgeving ligt in Nederland al jarenlang zeer hoog. Er worden ontwerpen gemaakt die zowel dienend zijn aan het geheel, maar ook als autonoom onderdeel indruk maken. De prominente rol van locatiefestivals biedt vormgevers daarnaast uitdaging om hun ontwerpen in te passen in zowel natuurlijke omgeving als in industriële ruimtes. Vormgevers vormen een onmisbare schakel in de totstandkoming van een voorstelling. Ze fungeren als beelddramaturg en zijn daarmee sturend in de kijkrichting van het publiek. Theun Mosk is zo’n vormgever. Hij heeft bovendien het kijken nog verder weten te verbreden naar zintuigelijke ervaringen, door zich ook te bemoeien met de tribune bouw en het gebruik van materialen als water, grond en de invloed van wind.”

Winnaar VSCD Mimeprijs 2017

The Automated Sniper van Frascati Producties, Ism & Heit / Julian Hetzel
De jury: “Julian Hetzel verweeft geweld, spel en kunst tot een slimme, gelaagde performance. Bas van Rijnsoever en Claudio Ritfeld bouwen kunstzinnige objecten, die zich in een kwetsbare balans ternauwernood staande houden. De stem van Ana Wild trekt vervolgens het publiek mee in een spel waarbij toeschouwers met een paintball-installatie de kunstobjecten neerknallen. Een overtuigende performance die de betekenis van oorlog fysiek invoelbaar maakt en bovendien een bijzondere ode brengt aan de (overlevings)kracht en noodzaak van kunst.”

Winnaar Gouden Krekel 2017 voor meest indrukwekkende jeugdproductie

Liefde (8+) van Maas theater en dans
De jury: “Acht performers geven een innemend inkijkje in het spel der ongemakken, van voelen en gevoel. Ze doen niet wat ze zeggen en liegen met hun lichaam. Tot er aan het slot geen ontkomen meer aan is en iedereen zich overgeeft aan een van de meest ontwapenende uitsmijters van dit seizoen: een waterballet in Bollywood-sfeer. Knap wie het daarbij droog houdt. Regisseur Moniek Merkx heeft met acht performers niets minder gemaakt dan een hartstochtelijke ode aan De Liefde, een warmbloedig cadeau voor pubers, kinderen, ouders, grootouders en, ja, voor wie niet? Gul komisch, ontwapenend en onstuimig bewegingstheater op een pakkende elektronische soundtrack van Joop van Brakel, in een doeltreffend decor.”

Winnaar Gouden Krekel 2017 meest indrukwekkende podiumprestatie

Guy Corneille voor zijn rol in The Basement (12+) van De Dansers, Theater Strahl en Wies Merkx
De jury: “Guy Corneille is muzikant, componist, singer-songwriter en performer: een multi-talent dat zo vanzelfsprekend en gemakkelijk schakelt tussen dans en muziek, dat geen van deze disciplines bij hem om voorrang strijden. Met minimale muzikale middelen creëert hij wonderschone liedjes die stoppen zonder te eindigen. Hij schuwt ook het stevige rockwerk niet. Onderwijl blijft hij een mooie performer, een natuurlijke danser, onnadrukkelijk aanwezig en toch overal zichtbaar. In The Basement drukt hij impliciet zijn stempel en strooit hij met virtuositeit. Hij voorziet het fenomeen dansconcert voor jonge mensen van nieuwe, verse inhoud.”

Podium Cadeaukaart
De VSCD-Toneelprijzen worden mogelijk gemaakt door de Podium Cadeaukaart en georganiseerd in samenwerking met het Nederlands Theaterfestival.