Nominaties Dansprijzen 2020 bekend

01-10-2020

Vanwege de Coronacrisis reikt de VSCD dit jaar geen dansprijzen uit, maar de Dansjury maakt vanavond wél over het seizoen 2019/2020 haar nominaties bekend tijdens de Avond van de Nederlandse Dans. De uitreiking van de prijzen wordt uitgesteld naar volgend jaar, waarbij de jury per prijs de prestaties en voorstellingen over twee seizoenen zal meenemen in haar afwegingen en keuzes.

Scènefoto They/Them: Sjoerd Derine

Met trots presenteren Festival de Nederlandse Dansdagen en de VSCD de genomineerden voor de VSCD-Dansprijzen: de Zwanen. Genomineerd voor de Zwaan ‘meest indrukwekkende dansproductie’ zijn: 8:Metamorphosis (Nicole Beutler / NBProjects), Or Die Trying (Alida Dors / Stichting Backbone) en Memory Loss (Ann Van den Broek / Stichting WArd/waRD).

Genomineerd voor de ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ zijn de dansers Chloé Albaret in Aperture van Edward Clug (Nederlands Dans Theater 1), Maria Ribas voor haar rol in Sweet like a chocolate van ICK Dans Amsterdam en Christian Yav en Sedrig Verwoert in They/Them.

Genomineerd voor de meest indrukwekkende dansproductie

Foto: Anja Beutler

8:Metamorphosis

Nicole Beutler / NBProjects

De dansjury van de VSCD nomineert de voorstelling 8:Metamorphosis van NB Projects, een hallucinerende en compromisloze voorstelling waarin dans en opera een beeldrijke eenheid vormen. De onontkoombare veranderingen die de wereld te wachten staan door verschuivende machtsstructuren en een opdoemende klimaatcrisis worden aan de kaak gesteld in de twee indrukwekkende delen van 8:Metamorphosis.

Een gouden greep zijn de consequente omkeringen die Beutler toepast in 8:Metamorphosis. Er is een indrukwekkende cast van dansende zangers en zingende dansers. In de twee opeenvolgende delen wordt structuur tegenover anarchie gezet. En het publiek zit niet in de zaal maar op het toneel. De voorstelling steunt stevig op onuitwisbare beelden en zijn scenografie, dans en zang in 8:Metamorphosis gevat in een strakke dramaturgie. De kracht van dit indrukwekkende schouwspel schuilt in de abstractie ervan.

Bekijk hier het interview met Nicole Beutler.

Foto: Sjoerd Derine

Or Die Trying

Alida Dors / Stichting Backbone

Or Die Trying van Stichting Backbone is een voorstelling die de kijker vanuit een interdisciplinaire insteek vechtlust toont en laat ervaren. Choreograaf Alida Dors vertrekt daarvoor vanuit de positie van haar vader, die als Surinaamse immigrant naar Nederland kwam om een beter bestaan op te bouwen en een boksschool begon. Zijn aanwezigheid op video biedt een extra laag aan de voorstelling waarin op intelligente en intrigerende wijze thema’s als wilskracht en doorzettingsvermogen over het voetlicht worden gebracht. Daarmee heeft Dors de dansjury overtuigd om deze bijzondere voorstelling te nomineren voor de Zwaan voor ‘beste dansproductie’.

Mede door de korte filmbeelden van haar vader wordt de persoonlijke urgentie van choreograaf Alida Dors voelbaar. Incasseren en nooit opgeven, door de generaties heen, Dors heeft met Or Die Trying wederom een zeer relevante en aangrijpende voorstelling gemaakt.

Bekijk hier het interview met Alida Dors.

Foto: Rio Staelens

Memory Loss

Ann Van den Broek / Stichting WArd/waRD

Memory Loss is het laatste deel van een drieluik over geheugenverlies van Ann Van den Broek. In dit indrukwekkend slotstuk neemt de choreograaf het publiek mee in de almaar versnellende neerwaartse spiraal die op de diagnose dementie volgt. De onherroepelijkheid van dit proces, de paniek die ontstaat, en de machteloosheid van degenen die aan de zijlijn staan en tegelijkertijd in de draaikolk worden meegezogen, verwerkt Van den Broek op meesterlijke wijze in haar stuk.

De signatuur van Ann Van den Broek wordt zichtbaar in Memory Loss in de voor haar werk kenmerkende componenten: live muziek, videoprojecties, tekst en de herkenbare bewegingsesthetiek. Met de uitwerking hiervan in deze voorstelling tilt zij het nog een niveau hoger om deze duistere realiteit te benaderen: somber, donker, onheilspellend en klinisch. Memory Loss is een persoonlijk document: oprecht en ontroerend. Wreed én liefdevol. Met haar trilogie kweekt Ann Van den Broek begrip voor dementerenden en daar verdient zij alle credits voor. Zoals een van de dansers zegt: “They are by no means crazy”.

Bekijk hier het interview met Ann Van den Broek.

Genomineerden voor de meest indrukwekkende dansprestatie

Foto: Rahi Rezvani

Chloé Albaret in Aperture van Edward Clug bij Nederlands Dans Theater 1

Ook dit seizoen trok Chloé Albaret opnieuw de ogen van alle toeschouwers naar zich toe in de voorstellingen van het Nederlands Dans Theater. Albaret beheerst de danstalen van verschillende choreografen tot in de finesse en voegt daar een extra mysterieuze, theatrale laag aan toe in haar interpretaties. Zij viel op in de entr’actes van Sol Leon in Kunstkamer, in de herneming van Jiří Kylián’s Claude Pascal en bovenal in het eigenzinnige Aperture van Edward Clug waarvoor de dansjury haar nomineert voor een Zwaan.

Chloé Albaret schakelt in Aperture op fenomenale wijze tussen ingehouden emoties en expressief verlangen. Haar beheersing van de danstaal van Edward Clug is overtuigend en fijnzinnig in scherpe, hoekige bewegingen met een zachte menselijke toets.

Bekijk hier het interview met Chloé Albaret.

Foto: Alwin Poiana

Maria Ribas voor haar rol in Sweet like a chocolate van ICK Dans Amsterdam

Wie is de vrouw in Sweet like a chocolate van ICK Dans Amsterdam die de ruimte durft te betreden, volledig beheerst door een in het zwart gehulde figuur en drie zwarte objecten? Wordt zij gedreven door nieuwsgierigheid en durf of is zij overmoedig? Als een strijder met pijl en boog betreedt danseres Maria Ribas dit universum en voor deze sterke rol nomineert de dansjury haar voor de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie.

Maria Ribas danst, zingt en acteert en zet al haar talenten in om alle transformaties van haar vrouwelijk universum gestalte te geven. Dit in een duistere interactie met ‘de ander’ waarin grenzen worden verkend en overschreden. Ribas zet alles in: ze is verleidelijk, speels, uitdagend, meegaand of juist grillig. Zij weet volledig te overtuigen omdat ze de emoties en stemmingen ter plekke en in het moment lijkt te doorleven. Het bewegingsmateriaal van Emio Greco en Pieter Scholten is haar op het lichaam geschreven.

Bekijk hier het interview met Maria Ribas.

Foto: zie scènefoto bovenaan dit bericht

Christian Yav en Sedrig Verwoert in They/Them

Deze nominatie voor de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie ligt besloten in het samenspel van twee bijzondere dansers, Christian Yav en Sedrig Verwoert. In hun duet over onderhuids racisme, giftige mannelijkheid en queerfobie leveren zij een belangrijke bijdrage aan de discussie over ongelijkheid.

Christian Yav en Sedrig Verwoert roepen met hun duet vragen op terwijl het tegelijkertijd heel leesbaar is. Ook zonder te weten waar het in They/Them precies om draait, word je als kijker hun wereld ingetrokken en begrijp je wat de performers doormaken. Hun bewegingen hebben souplesse en precisie. Zij schakelen feilloos tussen uiteenlopende stijlconnotaties. Zo belichamen Christian Yav en Sedrig Verwoert de culturele wereld van de hedendaagse mens. Bij de een roept dat herkenning op, voor de ander maken zij hun positie invoelbaar.

Bekijk hier het interview met Christian Yav en Sedrig Verwoert.

De Dansjury 2019/2020 bestaat uit:

Rob van Steen (voorzitter), directeur Theaters Tilburg | Leo Spreksel, voormalig artistiek directeur Korzo, dramaturg/adviseur | Violien Vocks, programmeur Parkstad Limburg Theaters | Brigitte De Goeij, De Goeij Cultuur en Zaken | Jasper Weck, marketing & programmering Theater de Veste | Swantje Schäuble, docent theorie bij LMIPA, NBA en Codarts | Marcelle Schots, danscriticus | Iselle Claassens, Programmeur Parktheater Eindhoven | Geesje Prins, hoofd programma Zuiderstrandtheater.

De Zwanen

De VSCD-Dansprijzen worden al sinds 1983 uitgereikt en Zwanen worden ook wel de ‘Oscars’ van de Nederlandse dans genoemd. Ze hebben als doel de prestaties van dansers en gezelschappen te eren door deze onder de aandacht te brengen van een groot publiek. De jaarlijks uitgereikte prijs is een fraai bronzen beeld gemaakt door choreograaf en beeldend kunstenaar Toer van Schayk.

Dit jaar heeft de VSCD, in samenspraak met de jury’s en de festivals waar de prijzen worden uitgereikt, besloten om de prijzen niet uit te reiken. De uitreikingen worden uitgesteld naar volgend jaar, waarbij de jury’s per prijs de prestaties en voorstellingen over twee seizoenen zullen meenemen in hun afwegingen en keuzes. Het abrupte einde van het theaterseizoen maakt dat het voor de jury’s van toneel, dans, cabaret, jeugdtheatertheater, klassieke muziek en mime niet mogelijk is om een goede afweging en keuze voor prijswinnaars te maken. Veel voorstellingen zijn niet doorgegaan en het seizoen is onvolledig afgesloten. Gezelschappen en podiumkunstenaars die in dit seizoen niet kunnen optreden, als gevolg van de crisis, worden hierdoor tekortgedaan.

Festival de Nederlandse Dansdagen

Van 1 t/m 8 oktober opent Festival de Nederlandse Dansdagen (NDD) de virtuele poorten van de speciale digitale variant van het festival. Begin mei werd de knoop al doorgehakt om de 24ste editie van het festival volledig online te laten plaatsvinden. Dit besluit heeft een grote impact op het festival, wat natuurlijk ook is terug te zien in de programmering. Vanaf vandaag staat dit bijzondere en exclusieve programma online. Voor meer informatie over de Nederlandse Dansdagen, zie www.nederlandsedansdagen.nl

De VSCD-toneelprijzen worden mogelijk gemaakt door de Podium Cadeaukaart, welke wordt uitgegeven door de Stichting Promotie Theater en Concertbezoek.
De SPTC is onze trouwe en onvoorwaardelijk branche ondersteunende partner voor de VSCD-prijzen. Zij biedt als sponsor ook in 2021 de garantie dat de prijzen kunnen worden uitgereikt.

Naar al het nieuws