Deze website maakt gebruik van cookies.

Nederlanders hebben meer vertrouwen cultuuraanbod

07-05-2018

In 2017 is het cultuurvertrouwen in Nederland gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit de Cultuurmonitor, een doorlopend onderzoek naar het consumentenvertrouwen in de culturele sector. Het blijkt dat Nederlanders met name meer vertrouwen hebben in de diversiteit van het culturele aanbod en derhalve hiervan ook meer gebruik willen maken in 2018. De resultaten laten zien dat dit met name geldt voor de bioscopen/filmhuizen en musea/galerieën. Verder is het sentiment over culturele instellingen verbeterd.

Volgens Marjolein de Boer van de Academie voor Cultuurmanagement bieden de toelichtingen die consumenten geven goede aanknopingspunten voor culturele organisaties. Zo geven consumenten aan vaker geattendeerd te worden op leuke activiteiten via social media en wordt gastvrij, vriendelijk en enthousiast personeel belangrijk gevonden. Ook blijkt dat wanneer consumenten betrokken raken bij een lokale organisatie – door mee te werken aan een tentoonstelling of op te treden op het podium – dit bijdraagt aan een positiever beeld.

Over de Cultuurmonitor
De Cultuurmonitor is een initiatief van Hogeschool Utrecht, de Academie voor Cultuurmanagement en DirectResearch. De Cultuurmonitor meet de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen in de culturele sector. Dit vertrouwen wordt opgebouwd uit vertrouwen in het klimaat voor cultuur, de bereidheid om zelf gebruik te maken van het cultuuraanbod en het imago van culturele instellingen, waaronder Beeldende Kunst, Podiumkunsten en Festivals.