Deze website maakt gebruik van cookies.

Genomineerden Poelifinario en Neerlands Hoop bekend

17-06-2015 | Bron: VSCD

Genomineerd voor de Poelifinario 2015 zijn André Manuel, De Bloeiende Maagden, Plien & Bianca, Micha Wertheim en Daniël Arends. Genomineerd voor de Neerlands Hoop 2015 zijn Henry van Loon en De Partizanen. De Poelifinario gaat naar die theatermaker(s) met het meest indrukwekkende programma van het afgelopen seizoen. De Neerlands Hoop is voor de meest belovende theatermaker(s) met het grootste toekomstperspectief. De prijzen worden sinds 2002 uitgereikt door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

Genomineerden Poelifinario
Juryteksten Poelifinario

• André Manuel – Het geval apart
André Manuel beledigt in Het geval apart op uiterst grappige wijze alles en iedereen waar men in deze tijd uit angst om te kwetsen met een grote boog omheen loopt. Hij begint bij het extremistische deel van de islam, om vervolgens via alle andere religies, zieke zangers, het koningshuis en de handel in slaven en tomaten de gehele samenleving onderuit te halen. Behalve de Tukkers natuurlijk. Daar kunnen we schuilen als het oorlog wordt. Zijn scherpe grappen en provocaties dwingen het publiek om stelling te nemen en goed na te denken wat men er zelf nu eigenlijk van vindt. Zo doet Manuel precies waar een cabaretpodium bij uitstek voor geschikt is. Hier mag dat en hier kan dat. Het maakt deze voorstelling tot een schitterende ode aan het het vrije woord.

• De Bloeiende Maagden – Toen neuken nog gewoon was
Na een pauze van vijf jaar keren Minou Bosua en Ingrid Wender terug met een confronterende en schaamteloze analyse van ‘de relatie’ in al zijn facetten. Door optimaal en uitbundig gebruik te maken van karaoke, decor, verkleedpartijen, filmprojecties en hun muzikant wordt een totale theaterchaos gecreëerd, waarin de Maagden een reeks rake typetjes volledig laten ontsporen. En uiteindelijk ook zichzelf. Want ook al hebben ze een pruik op, altijd schemeren Bosua en Wender zelf er genadeloos en dwars doorheen. Er zit een grote kwetsbaarheid en durf in deze voorstelling, die nooit pretentieus of banaal wordt, maar inspireert en ontroert.

• Plien & Bianca – Gaat het nog door?
Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman bewijzen dat ze perfect acterende comédiennes zijn in een vlotte aaneenschakeling van geweldige slapstick en tragikomische personages, die we ter plekke zien ontstaan omdat het duo zich op het toneel omkleedt. Gaat het nog door? is strak geregisseerd, technisch mooi verzorgd, er wordt geweldig gezongen en het vindingrijke decor speelt als het ware het derde personage. In de beste scène uit de voorstelling, waarin twee Amsterdamse vrouwen discussiëren over waar je tegenwoordig allemaal wel geen kanker van kunt krijgen, zit miscommunicatie, venijn en machtsspel, waardoor deze topvoorstelling soms amuseert en schrijnt tegelijkertijd.

• Micha Wertheim – Voor zichzelf
In zijn zesde solo voert Micha Wertheim zijn inventieve metacabaret door tot het uiterste: hij concludeert dat hij zelf niets meer hoeft te doen, want het publiek projecteert toch wel op hem dat hij briljant is. En bovendien: hoe minder de cabaretier zegt, hoe meer de verbeelding van de toeschouwer wordt aangesproken. Het levert een subliem spel op met publieksverwachtingen en cabaretconventies, dat naadloos past in een oeuvre waarin elke voorstelling weer hermetisch aansluit op de vorige. Maar Voor zichzelf is meer dan theaterwetenschap alleen: het zit vol met geestige en poëtische verhalen over de vorming van identiteit en het afschudden van een hinderlijk zelfbewustzijn, en mondt uit in een prachtig abstract vormgegeven finale.

• Daniël Arends – Carte Blanche
Daniël Arends permitteert zich van alles in zijn vijfde solovoorstelling, hij heeft immers Carte Blanche. Met lullige grapjes, vlijmscherpe observaties en verrassende wendingen bouwt hij zorgvuldig een spannende voorstelling op, waarin hij het verschil tussen imago en identiteit uitpluist en onderzoekt waarom hij precies op het podium staat. Als je alles al eens gezegd hebt, wat moet je dan nog? Hoe lang kun je het publiek om de tuin leiden? En jezelf? Accepteert het publiek zijn genadeloze analyses van de nepheid in zijn sociale omgeving? En hoe reageert men als de standup comedian Arends ineens een gitaar pakt en een gevoelig lied begint te zingen? Arends daagt het publiek voortdurend uit, durft zichzelf te bevragen en toont uiteindelijk een gevoelig mens achter de façade van zijn arrogantie.
Genomineerden Neerlands Hoop
Juryteksten Neerlands Hoop

• Henry van Loon – Sluimer
Henry van Loon zet in Sluimer een grote stap voorwaarts in zijn ontwikkeling als solocabaretier: hij vertelt over zijn slapeloosheid en roept daarbij een intrigerende, surreële wereld in de nachtelijke uurtjes op, waarin de vreemdste figuren uit zijn straat en dromen voorbij komen. Tussen de voortreffelijke typeringen en gevatte terzijdes door zingt Van Loon – met prettige zangstem – voor het eerst ook een aantal liedjes. In Sluimer valt veel te lachen, maar daarnaast laat Van Loon zien dat zijn ambities verder reiken dan enkel pleasen.

• De Partizanen – De Partizanen
In één klap is het Nederlands cabaret een smakelijk sketchduo rijker: na hun overwinning op het Leids Cabaret Festival in 2013 werkten Merijn Scholten en Thomas Gast hard aan hun speltechniek en dat is allemaal goed terug te zien in de flitsende debuutvoorstelling De Partizanen, waarin ze tonen dat ze uitstekend op elkaar zijn ingespeeld en elkaar de ruimte gunnen om te excelleren. Snel, zeer geestig en met een hippe vormgeving schieten ze van scène naar scène, waarbij de uitspattingen van hun verwende generatiegenoten een terugkerend thema zijn.

De prijzen
De Poelifinario gaat naar die theatermaker(s) met het meest indrukwekkende programma van het seizoen. De Neerlands Hoop is voor de meest belovende theatermaker(s) met het grootste toekomstperspectief. De prijzen worden sinds seizoen 2002-2003 uitgereikt door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

De jury
De VSCD Cabaretjury 2014 bestaat uit voorzitter Jan Gras (directeur Agora Theater & Congrescentrum, Lelystad), Pietie van Veen (programmeur); Joris Henquet (journalist),; Vivienne Ypma (directeur De Kleine Komedie); Harry Kies (oud-cabaretproducent); Eveline Mol (programmeur, artistiek leider Cameretten); Ria Marks (theatermaker)

De uitreiking
De prijzen worden in september uitgereikt. Datum en locatie worden later bekend gemaakt.