In gesprek met Ruud

Thema: VSCD-leden

'Voor mij gaat het komend jaar heel sterk over de vraag hoe wij als podia op een inhoudelijke manier een context kunnen creëren waardoor de impact van de voorstellingen die wij bieden groter wordt.'

Foto: Bas de Brouwer

De vorige baan van VSCD-lid Ruud van Meijel, directeur Chassé Theater Breda, was zakelijk directeur van Toneelgroep Oostpool. Een interessante carrière switch van de ‘makers kant’ naar de kant van de podia. Dus tijd voor een In gesprek met Ruud van Meijel.

Bevalt de overstap naar het theater?

Jazeker. Ik ervaar het niet zozeer als een overstap. Produceren en presenteren van theater zijn twee zijden van dezelfde medaille. Wel is de focus anders. Bij produceren werk je in lange lijnen naar voorstellingen toe. Bij het presenteren gaat het heel sterk over het de dagdagelijkse dingen van een huis waarin op een avond honderden mensen samenkomen.

Wat is het komend jaar volgens jou een uitdaging voor de theaters (oftewel de podia)?

Uitvinden wat onze toegevoegde waarde als theater is. Voor mij gaat dat heel sterk over de vraag hoe wij op een inhoudelijke manier een context kunnen creëren waardoor de impact van de voorstellingen die wij bieden groter wordt. Ik heb het dan nadrukkelijk ook over de lichtere genres. Juist daar is veel te halen als wij mensen diepere lagen kunnen laten beleven dan alleen een lach. Het kan hen helpen ook eens andere genres te gaan zien.

Welke geleerde lessen, vanuit je vorige baan, neem je mee (en/of pas je toe) in je huidige functie?

Op het toneel is alles wat er gebeurd bewust gekozen. Over elke beweging, elk kostuumonderdeel, ieder woord is nagedacht en vaak meermaals. Hoe vertaalt zich dat in wat wij doen? Alles is programmering.

Zie jij mogelijkheden om deze twee werelden te verbinden: makers en podia?

Wij zijn als theaters in de eerste plaats kunstinstellingen. De neiging is heel groot om het over parkeren, de pauze of de horeca te hebben, maar dat zijn feitelijk hygiëne-factoren. Het draait om wat er op het podium gebeurt en dat mag best uitdagend zijn voor het publiek en voor ons in het bereiken van een goede bezetting.

Hoe zou dit kunnen 1. in algemene zin voor de podia en 2. specifiek voor jouw Chassé?

Wij moeten op zoek naar een eigen taal, naar een zelfstandig gevoerd gesprek dat de boodschap van individuele voorstellingen overschrijdt en de podiumkunsten weer een centrale plek in de samenleving geeft. Wij kunnen dat alleen doen door een onuitwisbare indruk te maken. Door relevant te zijn.

Meer inspiratie