In gesprek met Roel

Thema: Coronacrisis

‘Podia worden media theaters: een fysieke zaal én een virtuele zaal’

Roel Coppelmans van het Posttheater is de initiatiefnemer van het V-ticket voor het live streamen van geprogrammeerde voorstellingen door de podia. Bezoekers zijn via live streaming ‘thuis’ aanwezig. Het systeem en de V-tickets zijn volgens Roel bezig met een onstuitbare opmars.

Hoe ontstond het idee voor een V-ticket?

‘Tien jaar geleden maakten wij het mogelijk om een live streaming te bekijken die we met een enkele camera opnamen. We noemden dat de ‘gridkijker’. Dan kon een medewerker van het productie team van betreffende voorstelling in de try-out fase, op afstand, de voorstelling volgen en hoefde niet naar Arnhem af te reizen.

Toen begin maart 2020 de theaters dicht gingen door Covid-19 heb ik het idee van onze Gridkijker verder uitgewerkt. Dit werd het V-ticket concept. Via Spots kreeg ik een reactie van collega Sjoerd Bossers van Theater De Schalm en onze huidige partner NMS Systems leverancier van het technische gedeelte van het systeem.

De V staat voor virus, video, view en virtueel en is het ticket voor het ‘thuiskijken’. Belangrijk is dat het V-ticket een aanvulling is en zeker geen vervanging van het live bezoek aan het theater.’

Zijn er voorwaarden verbonden aan het gebruik van het V-ticket?

‘Het protocol voor het V-ticket wordt door input van de aanbieders en gebruikers verder ontwikkeld. Een standaardisering van voorwaarden voor de gebruikers van het V-ticket zijn ook voor impresario’s en artiesten een belangrijk onderdeel om aan dit ‘experiment’ mee te doen. Tot op dit moment zijn de belangrijkste voorwaarden:

  • het technische systeem voor de streaming van live voorstellingen ’on tour’ moeten voldoen aan een aantal eisen met betrekking tot de kwaliteit van beeld en geluid met bijbehorende randapparatuur en software.
  • Het V-ticket wordt onder een aantal veiligheidseisen geïmplementeerd binnen de bestelprocedures van de diverse door podia gebruikte ticketing systemen (bij het Posttheater en meerdere collega podia is dat inmiddels door Ovatic LVP afgerond).
  • De verkoop van het aantal tickets voor voorstellingen ‘on tour’ is gelimiteerd tot het aantal stoelen in de zaal om zodoende de markt in evenwicht te houden.

Hoe staat het nu met het V-ticket?

‘Het is een hectische periode. Er zijn nu een 9 podia aangesloten die met het systeem gaan werken. Er staan meerdere podia in de wacht en iedere dag ontvangen wij en onze partners meerdere telefoontjes van geïnteresseerden over het gebruik van V-tickets. Het is mogelijk middels een afspraak het V-ticket in combinatie met het NMS Systems live te komen bekijken in Theater De Schalm of het Posttheater. Ook is het natuurlijk mogelijk om een V-ticket te kopen om de kwaliteit en veiligheid in praktijk te bekijken. Inmiddels zijn er ook geïnteresseerde gerenommeerde gezelschappen met een eigen zaal die informatie opvragen.’

En hoe staat het bij het Posttheater?

‘We zijn een dik half jaar verder en afgelopen week had Guido Weijers de primeur! Voor zijn try-out hebben we naast de 100 toegestane E-tickets in de zaal, 25 V-tickets voor ‘thuiskijken’ verkocht. Dus een score van 25% zonder dat hier veel publiciteit voor is geweest; dat is hoopgevend.’

Wat maakt het V-ticket zo aantrekkelijk?

‘Ten eerste, en enorm belangrijk, is dat we de kwaliteit en veiligheid garanderen in combinatie met een gelimiteerd aantal tickets. Dit maakt het voor artiesten en impresario’s aantrekkelijk om mee te doen. Belangrijk is dat de AP afrekenprijs van het V-ticket gelijk is aan die van het standaard ticket (met een V-ticket kun je met al je huisgenoten kijken).

Verder is het mogelijk de artiest of de zakelijke klant na afloop ook nog een registratie te sturen van bijvoorbeeld hun try-out of bijeenkomst. Met het bronbestand is het zelfs mogelijk deze registratie met eigen opgenomen materiaal uit te breiden en in te zetten voor gebruik nadat de voorstellingstour of activiteit is afgelopen. Een artiest en/of impresario kan vanzelfsprekend aangeven of zij voor een bepaalde voorstelling wel of geen V-tickets willen verkopen. Ook zijn de registraties van zo’n kwaliteit dat bestaande media deze kunnen gebruiken voor hun uitzendingen, en in de toekomst zelfs live kunnen uitzenden.’

Hoe ziet de toekomst eruit?

‘De mogelijkheden voor de inzet van dit systeem voor andere doeleinden zijn legio. Vooral voor de verhuur van het theater voor een conferentie of debat is het een extra verdienmodel door verschillende prijsklassen te hanteren. Dit is afhankelijk van de keuze voor een live regisseur of dat men kan volstaan met de ‘automatische regie’. Het systeem blijft in ontwikkeling en is er op gericht om met minimale personeelsinzet maximale kwaliteit te bieden. De zakelijke verhuur kent geen limiet op aantallen kijkers; zo kunnen er medewerkers vanuit andere vestigingen meekijken. Ook vanuit zorginstellingen en scholen komt er nu de vraag om voorstellingen te streamen.

Het is relatief een flinke investering voor een podium, maar het systeem verdient zich terug. Het past binnen de nieuwe samenleving met bijbehorende en ook minder belastende vormen van ‘bijeenkomen’.’

Meer weten? Mail naar contact@vticket.info.

Meer inspiratie