Vennootschapsbelasting

Voor theaters, concertzalen en festivals moeten speciale fiscale faciliteiten worden opgenomen in de vennootschapsbelasting (VPB). Het gaat om faciliteiten die niet alleen bedoeld zijn voor instellingen met vrijwilligers. Hierover gaat de VSCD met het ministerie van Financiën in gesprek. De VSCD laat zich adviseren door belastingadviseur Dick Molenaar en wijst het ministerie van OCW op zijn bestelverantwoordelijkheid.

Veel podia doen geen aangifte voor VPB omdat ze gebruikmaken van een vrijstelling. De verwachting is dat deze VPB-vrijstelling per 2015/2016 komt te vervallen als Nederland gaat voldoen aan de verplichting die de Europese Commissie heeft opgelegd. Bekeken moet worden of de vrijstelling kan worden behouden. Wanneer culturele instellingen geen gebruik kunnen maken van de vrijstelling van art. 2, lid 7 VPB en wel aangesproken zijn (of worden) om VPB-aangifte te doen, dan zijn er twee bijzondere aftrekposten die de VPB-afdracht kunnen drukken, vaak tot nihil.