Frequentieruimte draadloze apparatuur

Er moet genoeg kwalitatieve frequentieruimte worden gegarandeerd voor de culturele sector. Anders is het straks niet meer mogelijk met draadloze apparatuur (microfoons, intercomsystemen) te werken. Dan kunnen veel podiumkunstvoorstellingen, maar ook congressen, mediaproducties en special events, niet meer plaatsvinden. Met alle sociale, culturele en economische gevolgen van dien. Om dit te helpen voorkomen is de VSCD lid van de PMSE (Nederlandse belangenverenging draadloze audioverbindingen, Programme Making & Special Effects) en ondersteunt ze deze belangenvereniging waar nodig en mogelijk.
Het probleem is dat het frequentiespectrum schaars is en niet ‘oprekbaar’. In de praktijk gaan nieuwe technieken vrijwel altijd ten koste van bestaande gebruikers. Grote marktpartijen als Google, Microsoft, Dell en Philips zijn oppermachtig. Zij zien enorme potentie in diverse nieuwe mobiele toepassingen voor de consument. Hiervoor is echter wel frequentiespectrum nodig.