Auteursrecht

Het auteursrecht voor theaters, concertzalen en podia moet beheersbaar worden. Om dit te bereiken heeft de VSCD zich aangesloten bij een groter en krachtig collectief, het Platform Auteursrecht van MKB-Nederland. Een van de lobbypunten van de VSCD is dat de Stichting ter Exploitatie van Naburige rechten (SENA) een aparte regeling voor VSCD-leden maakt en hen uit de regeling voor Horeca-ondernemers haalt.

Het auteursrecht kent vele gedaanten. Als producenten en leveranciers van de podiumkunsten zijn de VSCD-leden grootgebruikers en dus ook grootbetalers. Zij betalen circa €20 tot €25 miljoen aan alle mogelijke rechten. Dat kunstenaars via auteursrecht worden beloond voor hun werk, is belangrijk. Anderzijds is er sprake van scheefgroei: auteursrecht brengt steeds hogere kosten met zich mee, terwijl er door de organisaties die afdragen niet meer wordt verdiend met auteursrechtelijk beschermt werk. Die hogere kosten hebben verschillende oorzaken: stijgende tarieven, meer claims en verkeerde grondslagen voor inning. Ook is steeds meer ‘openbaar’. Niet alleen een optreden op een podium of de uitgave van de cd, de dvd of het boek, maar ook de uitzending op televisie, het inladen van internet, het ophangen van een tv-scherm in een hotel of café. Elke volgende stap is een nieuwe ‘openbaarmaking’ en geeft recht op hernieuwde inning. Bovendien komt elke partij met eigen opgaves en rekeningen. Dat brengt veel administratieve regeldruk met zich mee.